ESTONIAN UPPOAMISESTA 25 VUOTTA: Estonian uppoaminen

Terve,

Toissa yönä tuli kuluneeksi 25 vuotta autolautta Estonian uppoamisesta 25 vuotta. Julkaisin jo perjantaina osan aluksen historiasta. Uppoaminen tapahtui Utön saaren eteläpuolella keskiviikkona 28. syyskuuta 1994 kello 1.50. Aluksella oli onnettomuus hetkellä 989 henkilö, joista noin 852 menehtyi. Tapahtumien kulun kerronassa yhdistelen virallista tapahtumaraporttia ja muita havaintoja aluksesta. Aluksen tuli aikataulun mukaan lähteä Tallinnasta tiistaina 27.9. kello 19:00. Lähtö tapahtui virallisen tapahtumaraportin mukaan 15 minuuttia myöhässä, mutta joidenkin lähteiden mukaan vasta 19:35. Alus oli jollain tapaa ihmeellisesti lastattu sillä sen lastin paino oli merkittävästi toisella puolella.

Estonian pienoismalli: Kuva: CC: Stan Shebs
Estonia lähti jo etenemmään nopealla vauhdilla kohti Tukholmaa, jotta aikataulu saataisiin kirittyä kovasta merenkäynnistä huolimatta. Keskiviikkona kello 0:50 alkaen matkustajat alkavat kuulla pamauksia keulan alueelta joita seurasi aina tärinäaalto. Vahtimatruusi käy tarkistamassa tilanteen autokannella, mutta ei havaitse mitään poikkeuksellista. Kello 1:00 jälkeen kannella 0 alkaa tulvia vettä ja matkustajat, jotka ovat autokannen alapuolella alkavat kiivetä ylöspäin. Pian tämän jälkeen aluksen koneisto pysähtyy. Kello 1:22 Estonian ensimmäinen hätäkutsu rekisteröidään. Estonian radioliikenteen voit kuunnella vaikka tästä. On tosin mahdollista, että hätäkutsua olisi lähetetty jo aikaisemmon, mutta alueella oli ''outo häiriöaalto''.

Lopullisesti radiokeskustelu päättyi kello 1:31, jonka jälkeen alukseen ei saada enää yhteyttä. Neljän minuutin päästä vettä syöksyy komentosillalle ja komentosillan kello pysähtyy. Kello 1:45 laivan lopullinen vajoaminen alkaa sillä laiva on lähes köli ylöspäin. Kymmenen minuutin päästä Estonia katooaa Mariellan ja Silja Europan tutkakuvasta, M/S Estonia oli uponnut. M/S Mariella saapui tapahtumapaikalle ensimmäisenä.
Estonian keulaportti. Kuva: CC: Anneli Karlsson

Virallinen syy onnetomuuteen oli keulaportin kiinnikeiden pettäminen ja tästä aiheutuva keulaportin irtoaminen, mutta todellinen syy jää todennäköisesti ikuiseksi arvoituksesksi. Hämennystä on aiheuttanut myös tunnistamattomat laiva ja potkurikone, jotka käivät lähellä tapahtumapaikkaa, alunperin eloonjääneiksi merkatut ''kadonneet'' ja tutkijoilla asetetut uhkaukset.

 Helsingin Sanomien lehtiartikkelin vuodelta 2014 voit lukea tästä.

Onsanottoni onnettomuudessa menehtyneiden henkilöiden omaisille ja kiitos, että luit tämän osan!

Lähteet:
1. Havaintoja uudesta maailmanjärjestyksestä; http://nwohavaintoja.blogspot.com/2011/09/ms-estonian-mysteeri.html, viitattu 29.9.2019
2. Wikipedia; https://fi.wikipedia.org/wiki/Estonian_uppoaminen, viitattu 29.9.2019

Kommentit