VIKING LINE 60 v: Osakasvarustamo-Slite

Hei,
Tänään vuorossa Viking Line 60 v.-sarjaa ja aiheena on jälleen yksi osakasvarustamoista tällä kertaa Rederi Ab Slite. Alun perin Slite oli ruotsalainen rahtilaivavarustamo, mutta vuonna 1959 Slite huomasi mahdollisuuden aloittaa autolautta liikenne. Tätä varten Slite muutti rahtialus M/S Slitensä autolautaksi. Alus aloitti liikennöinnin 5. kesäkuuta reitillä Maarianhamina-Simpnäs vain muutamaa päivää Vikinglinjenin jälkeen. Vuonna 1961 varustamo sai käyttöönsä M/S Bogen.
Kuvassa M/S Apollo saapumassa Uuteenkaupunkiin.  Kuva: CC: A333
Sliten ensimäinen uudisrakennus, M/S Apollo valmistui vuonna 1964. Alus aloitti liikennöimään reitin Maarianhamina-Simpnäs lisäksi myös Uudestakaupungista. Talvella Ruotsin satamana toimi Kapellskär. Seuraavana vuotena alus aloitti liikenteen reitillä Korppoo/Maarianhamina-Kapellskär, koska tällöin Suomen lain mukaan ulkomaalainen varustamo ei saanut liikennöidä Suomen sisäistä liikennettä. Apollo oli vuonna 1966 ainoa laiva, joka onnistui liikennöimään poikkeuksellisen vaikeissa jääolosuhteissa ja sai tätä kautta oikeuden liikennöidä Suomen sisäisessä lauttaliikenteessä.


Kuvassa M/S Diana Tukholmassa.  Kuva: CC: Monne Sahlberg / Sjöhistoriska museet
Vuonna 1966 perustettiin Vikinglinjenin ja Sallyn kanssa yhteistyöyritys. Vuonna 1970 valmistui M/S Apollo (2) ja neljä vuotta myöhemmin M/S Diana. Näiden alusten aikana varustamon päätesatama Suomessa oli jo Naantali. Seuraava uudisrakennus valmistui vuonna 1979 ja se sai nimekseen M/S Diana II. Reitti oli edelleen Naantali-Maarianhamina-Kapellskär. M/S Olympia valmistui vuonna 1986 ja se aloitti liikennöimään reitillä Helsinki-Tukholma.


Kuvassa Mariellan sisaralus M/S Olympia Tukholmassa. Kuva: CC: Gunnel Ilonen / Sjöhistoriska museet
Seuraavat uudisrakennukset olivat vuonna 1989 valmistunut M/S Athena ja vuotta myöhemmin sen sisaralus M/S Kalypso. Athena asettettiin risteilyliikenteeseen reitille Tukholma-Maarianhamina ja Kalypso reitille Turku-Maarianhamina-Tukholma. Vuonna 1989 varustamo tilasi uuden aluksen kilpailemaan pian valmistuvia Silja Serenadea ja Silja Symphonyä vastaan. Ruotsin kruunu kuitenkin devalvoitiin, joka myöhemmin johti siihen, että rahoittajat vetäytyivät hankkeesta. Lopulta alus menetettiin kilpailevalle Silja Linelle ja se tunnetaan nykyisin nimellä M/S Silja Europa. Lopulta Slite meni konkurssiin vuonna 1993 ja viimeinen vuoro Slite varustamolla toteutettiin M/S Kalypsolla vuoden 1994 vaihteessa.


Kuvassa: Athena oli valmistuessaan maailman suurin autolautta. Kuva: CC: Bill Östring / Sjöhistoriska museet
Kiitos, että luit ja muista myös kommentoida!
Lähteet:
  1. https://fi.wikipedia.org/wiki/Slite_(varustamo), viitattu 13.5.2019
  2. https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Slite, viitattu 13.5.2019
  3. https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Apollo_(1964), viitattu 13.5.2019
  4. https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Apollo_(1970), viitattu 13.5.2019
  5. https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Ionian_Spirit, viitattu 13.5.2019
  6. https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Bluefort, viitattu 13.5.2019
  7. https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_SPL_Princess_Anastasia, viitattu 13.5.2019
  8. https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Pearl_Seaways, viitattu 13.5.2019
  9. http://www.faktaomfartyg.se/kalypso_1990.htm, viitattu 13.5.2019
  10. https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Silja_Europa, viitattu 13.5.2019
  11.  https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailman_suurimmista_autolautoista, viitattu 13.5.2019

Kommentit