VIKING LINE 60 v: Osakasvarustamo-Slite
Hei,
Tänään
vuorossa Viking Line 60 v.-sarjaa ja aiheena
on jälleen yksi osakasvarustamoista tällä kertaa Rederi Ab Slite. Alun
perin Slite oli ruotsalainen rahtilaivavarustamo, mutta vuonna 1959
Slite huomasi mahdollisuuden aloittaa autolautta liikenne. Tätä varten
Slite muutti rahtialus
M/S Slitensä autolautaksi. Alus aloitti liikennöinnin 5. kesäkuuta
reitillä Maarianhamina-Simpnäs vain muutamaa päivää Vikinglinjenin
jälkeen. Vuonna 1961 varustamo sai käyttöönsä M/S Bogen.
Kuvassa M/S Apollo saapumassa Uuteenkaupunkiin. Kuva: CC: A333
Sliten ensimäinen uudisrakennus, M/S Apollo
valmistui vuonna 1964. Alus aloitti liikennöimään reitin
Maarianhamina-Simpnäs lisäksi myös Uudestakaupungista. Talvella Ruotsin
satamana toimi Kapellskär.
Seuraavana vuotena alus aloitti liikenteen reitillä
Korppoo/Maarianhamina-Kapellskär, koska tällöin Suomen lain mukaan
ulkomaalainen varustamo ei saanut liikennöidä Suomen sisäistä
liikennettä. Apollo oli vuonna
1966 ainoa laiva, joka onnistui liikennöimään poikkeuksellisen
vaikeissa jääolosuhteissa ja sai tätä kautta oikeuden liikennöidä Suomen
sisäisessä lauttaliikenteessä.
Kuvassa M/S Diana Tukholmassa. Kuva: CC: Monne Sahlberg / Sjöhistoriska museet
Vuonna
1966 perustettiin Vikinglinjenin ja Sallyn kanssa yhteistyöyritys.
Vuonna 1970 valmistui M/S Apollo (2) ja neljä vuotta myöhemmin M/S
Diana. Näiden alusten aikana varustamon päätesatama
Suomessa oli jo Naantali. Seuraava uudisrakennus valmistui vuonna 1979
ja se sai nimekseen M/S Diana II. Reitti oli edelleen
Naantali-Maarianhamina-Kapellskär. M/S Olympia valmistui vuonna 1986 ja
se aloitti liikennöimään reitillä
Helsinki-Tukholma.
Kuvassa Mariellan sisaralus M/S Olympia Tukholmassa. Kuva: CC: Gunnel Ilonen / Sjöhistoriska museet
Seuraavat
uudisrakennukset olivat vuonna 1989 valmistunut M/S Athena ja vuotta
myöhemmin sen sisaralus M/S Kalypso. Athena asettettiin
risteilyliikenteeseen reitille Tukholma-Maarianhamina
ja Kalypso reitille Turku-Maarianhamina-Tukholma. Vuonna 1989 varustamo
tilasi uuden aluksen kilpailemaan pian valmistuvia Silja Serenadea ja
Silja Symphonyä vastaan. Ruotsin kruunu kuitenkin devalvoitiin, joka
myöhemmin johti siihen, että rahoittajat
vetäytyivät hankkeesta. Lopulta alus menetettiin kilpailevalle Silja
Linelle ja se tunnetaan nykyisin nimellä M/S Silja Europa. Lopulta Slite
meni konkurssiin vuonna 1993 ja viimeinen vuoro Slite varustamolla
toteutettiin M/S Kalypsolla vuoden
1994 vaihteessa.
Kiitos, että luit ja muista myös kommentoida!
Lähteet:
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Slite_(varustamo),
viitattu 13.5.2019
- https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Slite, viitattu 13.5.2019
- https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Apollo_(1964), viitattu 13.5.2019
- https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Apollo_(1970),
viitattu 13.5.2019
- https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Ionian_Spirit, viitattu 13.5.2019
- https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Bluefort, viitattu 13.5.2019
- https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_SPL_Princess_Anastasia,
viitattu 13.5.2019
- https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Pearl_Seaways, viitattu 13.5.2019
- http://www.faktaomfartyg.se/kalypso_1990.htm, viitattu 13.5.2019
- https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Silja_Europa,
viitattu 13.5.2019
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailman_suurimmista_autolautoista, viitattu 13.5.2019
Kommentit
Lähetä kommentti