M/S Fennia, Ruotsinlaivojen legenda
Hei,
Tänään historia -sarjassa Ruotsinlaivojen legendana tunnettu M/S Fennia (myöhemmin mm. M/S Casino Express. Tarina alkaa vuodesta 1964, jolloin Siljavarustamo tilasi uuden aluksen. Kölinlasku tapahtui seuraavana keväänä ja alus laskettiin vesille 28. lokakuuta 1965. 27. huhtikuuta 1966 alus luovutettiin Siljavarustamolle. Toukokuussa alkoi säännöllinen liikenne reitillä Turku-Tukholma. Jo lokakuussa Fennia ajoi karille. Alus palasi liikenteeseen
joulun alla. Talvella 1977 alus juuttui jäihin.
Kuvassa: Fennia Turussa CC: V. K. Hietanen
Lokakuussa 1977 alus jäi toimettomaksi ja tammikuussaalus aika rahdattiin SessanLinjenillenoin kolmen kuukauden ajaksi. Huhtikuussa alus jatkoi liikennöintiä Turusta Tukholmaan. Seuraavassakin tammikuussa alus aika rahdattiin, mutta
tällä kertaa SAGA Linjenille reitille Malmö-Travemünde
reilun kuukauden ajaksi. Helmikuun alussa alus toimi rahtilaivana reitillä Turku-Tukholma ja tämän jälkeen palasi matkusta-autolautta liikenteeseen samalle reitille. Toukokuussa 1982 alus vuokrattiin asuntolaivaksi. Kesäkuussa alus liikennöi B & I Linen liikenteessä Englannin ja Irlannin välillä. Tammikuussa 1984 alus korvasi Finlandiaa ja Silvia Reginaa niiden ollessa telakalla.
Toukokuussa alus myytiin Jakob Linesille, joka aloitti liikennöinnin sillä reiteillä Pietarsaari-Skellefteå ja Pietarsaari-Örnsköldsvik. Joulukuussa 1985 Jakob Linesin M/S Fennia ja Rederi
Ab Sallyn M/S Fenno Express vaihtoivat omistajia ja reittejäkeskenään.
Alusta uudistettiin talvella ja alus aloitti huhtikuussa liikennöinnin Vaasa-Uumaja/Sundsvall -reitillä, jolla se liikennöi usean vuoden ajan. Toukokuussa 1988 alus joutui pommiuhkauksen kohteeksi, mutta pommia ei löydetty. Reilun vuoden kuluttua tästä alus myytiin Svea Linelle
ja alus jatkoi Vaasa-Sundsvall/Uumaja -reitillä.
M/S Fennia myytiin lokakuussa 1990 Vaasanlaivoille (myöh.
Wasa Line). Tämän jälkeen alusta siireltiin reittien; Vaasa-Uumaja, Vaasa-Sundsvall ja Vaasa-Örnsköldsvik välillä vuoteen 1992 asti, jolloin Fennia aloitti reitillä Pietarsaari/Kokkola-Skellefteå. Lokakuussa M/S Fenniaaikarahdattiin talven ajaksi Baltic Linkille, joka liikennöi sillä reittiä Norrköping-Riika. Tammikuussa 1993 Wasa Line ja Silja Line
yhdistettiin ja näin ollen alus tuli jälleen Silja Linen käyttöön. Huhtikuussa Fennia palasi Merenkurkkuun ja alus liikennöi seuraavan puolentoista vuoden aikana reitillä Vaasa-Uumaja,
Vaasa-Sundsvall, Pietarsaari-Uumaja ja Pietarsaari- Skellefteå.
Marraskuussa 1994 M/S Fennia siirrettiin talven ajaksi lisäkapasiteetiksi Turku-Tukholma -reitille SeaWind Linen (Silja Linen tytäryhtiö) rahtilaivaksi. Tästä vuoteen 1999 asti alus liikennöi
reitillä Vaasa-Uumaja, Pietarsaari-Uumaja, Pietarsaari-Skellefteå, Kokkola-Skellefteå. 1. heinäkuuta,
kun TaxFree
–myyntioikeus Euroopan Unionin sisällä päättyi, liikenne Merenkurkussa
osoittautui kannattamattomaksi. Syyskuun lopussa liikenne Merenkulussa
lopetettiin
ja Fennia laitettiin myyntiin. Toukokuussa vuonna 2000 M/S Fennia
telakointiin Tallinnassa. Tämän jälkeen alus siirrettiin rahtilaivaksi
Turku-Tukholma –reitille.
Kuvassa: M/S Casino Express CC: Ornprodukter
Maaliskuussa
vuonna 2001 Fennia myytiin RG Linelle, joka uudisti alusta ja alus
aloitti liikennöinnin
Vaasa ja Uumajan välillä M/S Casino Express nimisenä 16. toukokuuta
2001. 24. marraskuuta 2004 Casino Express ajautui karille. Elokuussa
2005 alus lopetti liikennöimisen. Heinäkuussa 2007 alus myytiin Attar Constructionille ja uudeksi nimeksi tuli M/S C Express.
Suomen ympäristökeskus kuitenkin laittoi aluksen siirtokieltoon, koska
se epäili, että alus olisi tarkoitus vain viedä romutettavaksi Euroopan
ulkopuolelle. Tämän
jälkeen aluksen nimi ja omistaja vaihtuivat vielä useampaan otteeseen.
Lopulta se romutettiin Pakistanissa M/S Kaptain Boris -nimisenä.
Lähde:
Kommentit
Lähetä kommentti